Flashback 2016 : travel & vacations

Nii nagu 2016 oli kultuuriaasta oli see ka täis reise ja väikesi puhkusi.

Me Kimmoga mõlemad puhkasime sel aastal 6 nädalat , lisaks pidasime pikki nädalalõppe

Nii kun 2016 oli täynnä kultuuritapahtumia , oli se myös täynnä lomia ja pitkiä viikonloppuja . Meille molemmilla oli 2016 6 viikoa lomaa nii että ei voi olla paremmin !

Minu aasta algas kohe töökaaslatega minipuhkusega Vihula mõisas

Mun vuosi alkoi tammikuussa pikkulomalla Vihula kartanossa työkavereiten kanssa.

Veebruari viimasel nädalavahetusel olime Kirsi ja Massiga Vihula mõisas . See oli lahe nädalalõpp. Matkasiem mere äärde, grillisime seal vorste ja jõime sooja glögi , tagasi tulles ootas meid kuum saun ja õues olev mullivann kust sai lumehange jooksta.

Õhtul istusime jääkeldris ja pärast seda käisime õhtusöögil kus oli elav muusika.

Väga mõnus nädalavahetus

Helmikuun lopussa käytiin Kirsi ja Massin kanssa Vihulassa . Käveltiin meren rantaan , grillatiin siellä , takasin tullessa odotti  meidät kuuma sauna ja palju mistä sai juostaa lumeen . Ensimmäiset drinksut odetiin jääkellarissa ja sen jälkeen mention päätaloon illallisella . Illallisen saateeksi oli live music . Ihana viikonloppu

Sellest järgmisel nädalavahetusel käisime Tuhamäel suusatamas ja õhtuks läksime Saka mõisa. Erik käis vanematega kaevandusmuuseumis ja õhtul saime Sakas kokku. Käisime ujumas , pärast saunas ja lumehanges . Õhtu lõpuks koos õhtust söömas ja hommikul jalutamas .

Heti sen viikonlopun jälkeen mention ita Virumaalle Tuhamäelle hiihtämään . Päivällä oltiin mäessä , illaksi mentiin Saka kartanoon . Äiti ja isä kävivät päivällä Erikun kanssa kaivosmuseossa ja tulivat myös illaksi sinne. Käytiin uimassa , sitten saunassa ja sieltä lumessa , illalla metiin yhdessä illalliselle . Aamulla käveltiin kartanon lähellä ja rannassa. Sellaisen yhteisen viikonlopun voisi ottaa uusiksi

Aprillis oli meil plaanis tüdrukute spa nädalalõpp aga lõpuks Kaire ikkagi ei saanud tulla ja Kaire asemel tuli kaasa Renate . Ta nautis seda nädalalõppu täiega . Meil oli tema jaoks lasteshampus , ta käis ka massaazis ja nautis täiega kõike

Huhtikuussa piti olla tyttöjen spa viikonloppu mutta loppui näin että Kaire ei pystynyt tulemaan mukaan  . Tiina ottii mukaan omaan tytön ja Renate nautti koko viikonloppua täysin  . Meillä oli hänelle lastenshampania , hän ottii myös hoidot ja hieronnan , kävi ravintolassa ja sai omaan kylpytakin. Hänen mielestä voisimme sellaiseja viikonloppuja tehä joka toinen viikko

Aprilli viimasel nädalal käisime Portugalis. Minu jaoks oli see esimene kord ja ma ma läheks sinna kohe tagasi kui vaid saaksin. Mulle meeldis nii Lissabon kui ka rannik. Lissaboni kohta öeldakse et see pole midagi , Porto on see mis on tõeliselt eriline  aga mulle meeldis see ikka väga väga . Atlandi ranniku kohta öeldakse et seal suht kül meri ja tuuline aga mulle eeldis – ma üüriksin sealt väiksese rannikumaja ja naudiksin suurt ookeanilainete möllu ja mere halt. Oli fantastiline nädal

Huhtikuun viimeisen viikonlopun oltiin Portugalissa . Mulle se oli ensimmäistä kertaa olla siellä ja ma menisin heti takaisin kun vana voisin . Tykkäsin niin Lissabonista kun myös Atlannin rannikosta . Usein kuullee että sanotaan että Lissabon ei ole mitään , jos näet Porton niin se on jotain . Toivottavsti ehdin myös sinne mutta silti Lissabon vei mun sydämmen . Atlannin rannikosta sanotaan että se tuulinen ja kylmä , oikea ranniko on välimeren suunalla ja Algavren lähellä mutta ma just vuokraisin mökin Atlannin rannikolta ja nauttisin isojen aaltojen maapumista ja ison meren ääntä. Oli fantastinen viiko Portugalissa

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Emadepäeva nädalalõpu veetsime Soomes ja see oli nii armas. Oli mõnus olla koos Kimmo perega ja meie emadepäeva piknik Suomenlinnas oli täiuslik ❤

Äitienpäivän viikonloppu oltiin Suomessa . Oli ihana olla Kimmon perheen kanssa ja meidän äitienpäivän piknik Suomenlinnas oli vaan täydellinen päivä ❤

Mais olin ma kaks päeva Pärnus spas. See oli toga seotud üritus aga sellegi poolest rohkem puhkus kui töö.

Tuokokuussa olin 2 päivä Pärnussa Estonia Spassa . Se oli työ tapahtuma mutta oikeasti enemmän lomaa kun työtä

Mai kolmandal nädalal käisime Matsalus rattamatkal. Ma polnudki enne Matsalus käinud . See oli mõnus nädalalõpp kuhu mahtus rattaga sõitmist , ilusat loodust , teistsugust elustiili ja palju positiivseid emotsioone . Sees hakkas kasvama tunne et meil peaks olema ikka oma maakoht…

Toukokuun kolmannen viikon lopussa käytiin pyöräilymatkalla Matsalussa . Matsalu on kansanvälinen lintujen suojelu alue ja linnut pysähtyy siellä matkalla pohjoiseen . Oli ihana viikonloppu mihin mahtui pyöräilyä ihanassa seurassa , kaunista luontoa , erikoisia ihmisä ja siitä tuli mukaan paljon positiivsia tunteita ja energia. Sisällä alkoi myös kasvaa tunne että meillä voisi olla oma maakoti…

Juuni alguses lopes kool ja kooli lõpu reisiks oli seekord Markiga rattamatk Alutaguse metsadesse. Nagu tellitud oli matkapäevadel tugev tuul ja tundus et koguaeg vastu nii et sõitmine oli tegelikult päris raske. Nädalalõpp ise läks aga väga korda – Mark & Kimmo seiklesid seiklusrajal  , grillisime , külastasime lähedal olevaid mõisaid ja Kuremäe kloostrit , tagasi teel ka Aidu sõudekanalit . Järjekordne kift nädalavahetus

Kesäkuun alussa loppui koulu ja tänä vuonna mentiin Markin kanssa koululoppu matkalle Alutaguselle. Se on ihan Viron itärajan tuntumassa. Pyöräily oli aika vaikea koska oli todella kova tuuli mutta viikonloppu silti oli kiva . Kimmo & Mark seikkailivat seikkailupuistossa , tutustutiin lähellä oleviin kartanoihin , käytiin Kuremäen toimivassa luostarissa ja Aidu soutukanalissa. Se on täysin tekomaasto ja aika erikoinen. Taas kiva viikonloppu

Jaanipäevaks läksime Lätti. Kui kesk-Eestist üles poole oli külm ja tuuline siis lõuna Eestis ja Lätis oli troopiline kuumus. Me istusime õhtul 22-ni rannariietega ja grillisime . Kogu reis on superlahe – oli Jurmalas , seiklesime Siguldas , külastasime Cesist ja Trakaid . Kui aasta lõpus Markilt küsisime mis kõige rohkem meeldis siis vastus oli Läti 🙂

Juhannukseksi mention Latviaan. Kun Virossa oli perinteinen kylmä ja sateinen juhannus siis Latviassa oli troopisen lämmin. Me istutiin 22 saakka rantavaateissa rannalla ja grillatiin . Oli ihana reissue – lomailtiin Jurmalassa , seikaltiin Siguldassa ja takasin tullessaan käytiin vielä Cesisessa. Kun Markilta kystiin mikä oli paras 2016 niin vastaus oli Latvia reissu 🙂

Enne kui kool hakkas tegime Markiga veel ühe rattaretke , seekord Noarootsi . Nagu tellitult oli ka seekord tuulised ilmad ja Mark sõitis ja virises ühepalju. Sellest hoolimata oli tore ja nüüd oli asi selge – meie maakodu kõige eelistatum asukoht on Noarootsi ja pärast seda Matsalu

Ennen kouluun alkua tehtiin Markin kanssa veilä yksi pyöräilyretki , täällä kertaa Noarootsin . Niin kun tilattu- myös täällä kertaa oli kova tuuli ja Mark kitisi ja pyöräily yhtä paljon .Silti oli hyvä viikonlopp ja nyt tiedettään varmasti – maatalon ykkös paikka olisi Noarootsi ja heti sen jälkeen Matsalu . Maakodin etsintää alkaa nyt….

Augustisse mahtus ja õhtune kayakimatk Tallinna lahel.

Elokuun mahtui myös kayakimatka Tallinnan lahdella. Me ollaan sellaisissa jutuissa Kimmon kanssa hyviä 😉

Septembri teise nädalavahetuse veetsime Viljandis . Mark läks sõbra juurde , meie käisime Võrstjärvel purjetamas ja siis nautisime Viljandis olemist . See on mõnusa auraga linn ja see sobiks väga hästi pensionipõlve pidamiseks. PS ! Põlved peavad korras olemas sest üles alla ronimist on seal kõvasti

Syyskuun toisen viikonlopun olimme Viljandissa . Mark meni viikonlopuksi siellä asuvaan ystävän luo, me käytiin Võrtsjärvella purjehtimassa ja sen jälkeen lomailtiin Viljandissa. Se on charmikas kaupunki missä olisi ihana viettä eläkkeikä. PS ! polvet pitää vaan olla kunnossa kun siellä on paljon ylös alas menoa

Septembri kolmandal nädalavahetusel käisime Paukjärvel matkamas. Meil oli söögid joogid kaasas ja kogu pave oli super. Jalutasime palju , pidasime pikniku ja nautisime olemist

Syyskuun kolmanella viikonlopulla käytiin Paukjärvella kävelyllä. Meillä oli piknik ruuat mukana ja koko päivä onnistui täydellisesti. Käveltiin kaunissa luonossa , pidetiin kiva piknik ja nautitiin hyvä syksypäivä

Septembri viimase nädalavahetusel oli Kreekas purjetamas . See oli fantastiline puhkus ! Puhkuse lõpetasime nädalalõpuga Ateenas .

Syyskuun viimeisen viikon oltiin purjehtimassa Cycladesen saaristossa. Syysloma loppui viikonlopulla Ateenassa. Fantastinen lomaa ! Odetaan uusiksi 😀

Oeh kui pikk reiside vahe- detsembri esimese nädalalõpu olime Kuressaares Arensburgi spas . Tähistasime Tiina ja Nikoga nende maja ostu ja jõuluaja algust . Käisime jalutamas , söömas , võtsime spa protseduure ja ligunesime basseinis. Nii pisikese lennukiga Saaremaal käimine oli omaette lahe kogemus

Oih , kuinka iso väli – seuraava matka olikin vasta joulukuun alussa Kuressaareen. Juhlitiin Kuressaaressa Arensburg Spassa Niko& Tiinan talon ostoa , pikkujouluja , käveltiin kaupunkissa, odetiin spa hoitoja ja nautitiin hitaasta elämästä uimaaltalla. Pikkukonella Saaremaalle lentämine oli kokemus

Järgmine nädalalõpp olime Soomes , tähistamas Jõule . Kimmo ei olnud kaua näinud oma vanemaid ja kogu nädalalõpp oli väga mõnus ja soe.

Seuraava viikonloppu oltiin Suomessa. Juhlitiin Jouluja , nautitiin yhdessä olemisesta. Ihana viikonloppu

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nüüd on 1 jaanuar ja meie 2017 kalender hakkab täituma 🙂

Jaanuari esimese nädalalõpu veedame juba Tartus !

Nyt on 01.01 ja meidän kalenteri alkaa täyttymään . Tammikuun ensimmäisen viikonlopun me viedtään jo Tartossa niin että stay tuned !